Japońskie gotowanie w Willi Sława

już za chwilę, jadę na pierwsze warsztaty, które Misia poprowadzi dla ciekawych nowych smaków. Wszystkie informacje na Jej stronie.

a poniżej parę fotek zaostrzających smak czyli tempura “oszczędnej gospodyni” z obierków (marchew, słodkie ziemniaki, cebula)
w zestawie z ryżem (ryż ugotowany z bobem, quinoa, jaglaną i mung), warzywa na parze, szpinak w dressingu z tofu i sezamu.

image

image

image

oraz żywcem ściągnięty od Miśki przepis na lekki dressing. To wszystko na blogu Willa Slawa ale tak mi sie podoba, że zamieszczam w całości. Niechaj i do mnie spłynie odrobina japońskiej elegancji.

Hōrensō no shira-ae ほうれん草の白和え

  • ½ kostki naturalnego tofu
  • 1 łyżka prażonego sezamu
  • parę kropel oleju sezamowego
  • łyżeczka białej pasty miso
  • łyżeczka tahini
  • sól do smaku
  • pół łyżeczki cukru (opcjonalne)
  • łyżeczka jasnego sosu sojowego (ciemny sos zabarwi tofu na brązowy kolor, najlepiej więc użyć jasnego, albo w ogóle go opuścić)

Kluczem do sukcesu jest dobrze odsączone tofu. Możesz je wykręcić w czystej bawełnianej ściereczce. W tym celu zawiń połówkę tofu skręcając końce ściereczki i wyciśnij nadmiar wody nad zlewem.

Sezam upraż na suchej patelni. Uważaj aby się nie przypalił—ma być złocistobrązowy i pachnący. Kiedy zacznie strzelać (jak popcorn) możesz przykryć patelnię pokrywką. Nie spuszczaj go jednak z oka! Raz po raz potrząśnij patelnią trzymając pokrywkę, aby ziarenka równomiernie się prażyły.

Tradycyjnie sezam uciera się w japońskim moździerzu (suribachi). Następnie dodaje się pozostałe składniki i ręcznie uciera drewnianym tłuczkiem. Ja robię to nieortodoksyjnie, ale za to bardzo praktycznie: wszystkie składniki blenduję. Blendowanie jest dobrym sposobem z dwóch względów: jest szybki, a ziarenka sezamu dokładnie roztarte z tofu nadają paście przyjemnie kremową konsystencję. Taki efekt trudno osiągnąć ręcznie.

Jeśli nie masz w kuchni ani suribachi ani blendera, możesz spokojnie rozetrzeć składniki widelcem. Efekt będzie bardziej przaśny, ale równie smaczny i prawdopodobnie bliższy tradycyjnej wersji shira-ae, w którym tofu pozostaje lekko ziarniste.

Tak przygotowany dressing dodaj do pokrojonych (wielkości kęsa, lub mniejszych) i zblanszowanych w osolonej wodzie warzyw: szpinaku / brukselki / zielonej fasolki / brokułów. Aby składniki dobrze się połączyły trzeba je mieszać przez co najmniej minutę. Pozostały dressing możesz trzymać w lodówce 2—3 dni.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s